Allah'ı anarak teslimiyet ve bir arınma biçimi olan namazları kılıp ibaddetlerini yerine getirmek isteyen Müslümanlar haftada bir defa kılınan Cuma namazının ayrıntıları öğrenmek istiyor. Haftanın bayramı olan Cuma gününde Müslümanların bir araya gelerek kıldığı Cuma namazı nasıl kılındığı ve kaç rekat olduğu araştırılıyor. Peki, Cuma namazı ne zaman 8 Ekim 2021? İşte detaylar...
CUMA NAMAZI NE ZAMAN 8 EKİM 2021?
Cuma namazları öğle ezanıyla vakitte kılınır. İllere göre Cuma vakitleri şöyle:
İstanbul:12:59
Ankara: 12:42
Bursa: 12: 57
Erzurum: 12:08
Trabzon: 12:14
Adana: 12:32
Diyarbakır: 12:12
İzmir: 13:04
Konya: 12:43
Samsun: 12:28
CUMA NAMAZI NASIL KILINIR, KAÇ REKAT?
Bir çok kişinin araştırdığı Cuma namazı 10 rekattır.
Cuma namazının farzı iki rekâttır. Bunun yanında farzdan önce dört rekât, farzdan sonra dört rekât olmak üzere sekiz rekât da sünneti vardır.
İmam Ebû Yusuf'a ve İmam Muhammed'e göre ise farzdan sonra kılınacak sünnet bir selamla dört ve bir selamla iki rekât olmak üzere toplam altı rekâttır. Bu görüşün Hz. Ali'den rivayet edildiği nakledilmektedir.
Cuma namazı kılınırken ilk sünnet tıpkı öğle namazının ilk sünneti gibi kılınır. Sünnetin ardından imam-hatip minbere çıkarak oturur.
Müezzin, iç ezanı okur. Ezandan sonra imam-hatip kalkarak iki kısımdan oluşan hutbeyi okur. Hutbede cemaati dinî konularda bilgilendirici ve yönlendirici konuşma yapar. Hutbe okunduktan sonra imam-hatip minberden inerek cemaatin önüne geçer ve cemaate iki rekât Cuma namazı kıldırır.
İmam-hatip, Cuma namazının farzına ve cemaate imam olmaya, cemaat de Cuma namazına niyet eder. Tıpkı cemaatle kılınan sabah namazı gibi iki rekât Cumanın farzı kılınır. Cuma namazında imam-hatip, Fatiha ve zamm-ı sûreyi sesli olarak okur. Cuma namazının farzı kılındıktan sonra, cumanın son sünneti kılınır. Bu sünnet, öğlenin ilk sünneti gibi kılınır. Böylece Cuma namazı tamamlanmış olur.
Bundan sonra biri 4, diğeri 2 rek’at olarak kılınan iki namaz daha vardır ki, bunlar Cuma ile ilgili değildir. Dört rek’atlı olan Cuma’nın ilk sünneti gibi kılınır. İstenirse, son iki rek’atta sûre okunmadan da kılınabilir (öğlenin farzı gibi). Kılınan bu namazın ismi, Zuhr-i âhirdir.
Niyet şöyle yapılır: "Niyet ettim vaktine yetişip de henüz üzerimden sâkıt olmayan son öğle namazına." Bu namaz şayet Cuma namazının sahih olmama durumu olursa, o günün öğle namazı yerine geçmesi için fakîhler tarafından düşünülmüş bir tedbirdir. Şayet Cuma namazı sahih olmuşsa, bu namaz kazaya kalmış bir öğle namazı yerine geçer. Kaza borcu olmayan için ise, nafile namaz hükmünü alır. Zaten Cumanın sünneti gibi kılınmasının efdal olması da bu sebebdendir. Zuhr-i âhirden sonra da, iki rek’at vaktin sünneti diye bir namaz kılınır. Bu iki rek’at, sabah namazının kazâsı olarak da kılınabilir.
Cuma namazı kılınırken ilk sünnet tıpkı öğle namazının ilk sünneti gibi kılınır. Sünnetin ardından imam-hatip minbere çıkarak oturur.
Müezzin, iç ezanı okur. Ezandan sonra imam-hatip kalkarak iki kısımdan oluşan hutbeyi okur. Hutbede cemaati dinî konularda bilgilendirici ve yönlendirici konuşma yapar. Hutbe okunduktan sonra imam-hatip minberden inerek cemaatin önüne geçer ve cemaate iki rekât Cuma namazı kıldırır.
İmam-hatip, Cuma namazının farzına ve cemaate imam olmaya, cemaat de Cuma namazına niyet eder. Tıpkı cemaatle kılınan sabah namazı gibi iki rekât Cumanın farzı kılınır. Cuma namazında imam-hatip, Fatiha ve zamm-ı sûreyi sesli olarak okur. Cuma namazının farzı kılındıktan sonra, cumanın son sünneti kılınır. Bu sünnet, öğlenin ilk sünneti gibi kılınır. Böylece Cuma namazı tamamlanmış olur.
Bundan sonra biri 4, diğeri 2 rek’at olarak kılınan iki namaz daha vardır ki, bunlar Cuma ile ilgili değildir. Dört rek’atlı olan Cuma’nın ilk sünneti gibi kılınır. İstenirse, son iki rek’atta sûre okunmadan da kılınabilir (öğlenin farzı gibi). Kılınan bu namazın ismi, Zuhr-i âhirdir.
Niyet şöyle yapılır: "Niyet ettim vaktine yetişip de henüz üzerimden sâkıt olmayan son öğle namazına." Bu namaz şayet Cuma namazının sahih olmama durumu olursa, o günün öğle namazı yerine geçmesi için fakîhler tarafından düşünülmüş bir tedbirdir. Şayet Cuma namazı sahih olmuşsa, bu namaz kazaya kalmış bir öğle namazı yerine geçer. Kaza borcu olmayan için ise, nafile namaz hükmünü alır. Zaten Cumanın sünneti gibi kılınmasının efdal olması da bu sebebdendir. Zuhr-i âhirden sonra da, iki rek’at vaktin sünneti diye bir namaz kılınır. Bu iki rek’at, sabah namazının kazâsı olarak da kılınabilir.